مقالات آموزشی

تمام راهکار ها برای عرق زیر بغل

عرق زیر بغل

امروز در این مقاله تمام راهکارهایی که برای کم کردن و یا حل کردن مشکلات عرق زیر بغل وجود دارد را معرفی و بررسی می کنیم. راهکارهای این مقاله تمام راهکارهای موجود است و ممکن تمام راه کارها برای همه کارساز نباشد. در هر صورت به عنوان راهکار معرفی می گردد. ما فقط پیشنهاد می دهیم. انتخاب راهکار بهتر را به شما واگذار می کنیم.

آخرین راهکار: زیرپوش ضد عرق!

از تیتر موضوع تعجب کردید؟ بله درست است آخرین راهکار! چون اگر این راهکار را امتحان کنید به سایر راهکار ها نیازی نخواهید داشت. اگر حال و حوصله مطالعه این مقاله طولانی را ندارید و به ما اعتماد می کنید زیرپوش ضد عرق رادکاور را انتخاب کنید.

زیرپوش ضد عرق یک راهکار قطعی، دائمی و کم هزینه است که برای همیشه به این مشکل پایان می دهد.

پد های ضد عرق

قبلا مقاله ای کامل در مورد پد های ضد عرق و مزایا و معایب آنها منتشر کردیم. در زیر لینک آن را مشاهده میکنید. خلاصه مقاله پد های ضد عرق این است که به عنوان یک راهکار نسبتا ارزان و موقت میتوان به آنها اعتماد کرد. پد های ضد عرق برای افرادی که تعریق خیلی زیادی ندارند می تواند کارساز باشد. اما اگر تعریق شما زیاد باشد این پد ها دوامی نخواهد داشت و لباس بیرونی شما از عرق خیس خواهد شد.

مقاله جامع و کامل در مورد پدهای ضد عرق

راهکار رفتاری کاهش عرق

گاهی عرق کردن زیاد به علت رفتار های اشتباه ما می باشد

کاهش تعریق با کاهش استرس

ممکن است عرق بیش از حد بدن شما به علت روحیه پر استرس شما باشد. بهتر است استر خود را کاهش دهید. شاید با کاهش استرس و استفاده از برخی روش ها طبیعی این مقاله از شر عرق زیر بغل راحت شدید.

برای کاهش استرس روش‌های ریلکسیشن را به کار ببرید. مثلا تمرین کنید که عمیق نفس بکشید. به این صورت که ۴ شماره دم و ۴ شماره بازدمتان طول بکشد.

کاهش تعریق با پوشش صحیح

بهتر است لباس‌های سبکی بپوشید که اجازه می‌دهند هوا به راحتی در بین بافت آن جریان یابند. لباس‌هایی با جنس کتان یا نخ انتخاب خوبی برای این کار هستند. همچنین توجه کنید که برای لباستان رنگ روشن را انتخاب کنید. به این دلیل که رنگ روشن نور و گرمای کمتر جذب می‌کند. ضمنا برای اینکه لکه‌ی عرق مشخص نشود لباس‌های خاکستری نپوشید.

می توانید یک زیرپوش خوب بخرید و از شر عرق زیر بغل راحت شوید

لباس زیرهایی با کیفیت بالا و ساخته شده از پنبه و کتان و یا فقط یک تی شرت به جذب عرق بدن و خشک شدن سریع لباس کمک شایانی خواهد کرد . یک زیرپوش ضد عرق شما را از شر عرق زیر بغل راحت خواهد کرد

سرتان را خنک نگه دارید

هنگامی که برای مدت زمان طولانی در معرض نور خورشید قرار دارید ، کلاه و سایه بان ها متوانند به راحتی به کمک شما بیایند . عینک آفتابی به محافظت از چشم شما از فضای بسیار روشن و اشعه ماوراء بنفش مضر کمک می کند. عینک آفتابی با لنزهای طبی و پولاریزه و پوشش بازتابنده را انتخاب کنید. کلاه ، سر را از سوختگی و گرمازدگی محافظت می کند.

دوش آب سرد بگیرید

به رغم، ترس از دوش سرد، واقعا نتیجه این کار شگفت انگیز خواهد بود. در حالی که شما در حال گرفتن یک دوش سرد هستید، با یک صابون ضد باکتری بدن خود را استحمام کنید. از دوش گرم اجتناب کنید در حالی دوش آب گرم ممکن است باافزایش دمای بدن، در از بین بردن سموم بدن، مفید باشد، اما قطعا عوارض این کار بیشتر از منافع آن خواهد بود.

الکل و مواد مخدر ممنوع

این یک دستور مطلق است. این مواد شیمیایی کنترل تعریق را برای بدن سخت تر می کنند. زیرا باعث ایجاد تاخیر در گردش خون می شود.

ضمنا الکل و مواد مخدر به علت بالا بردن سموم بدن تعریق را به شدت افزایش می دهند.

کمک یوگا به کم کردن عرق

یوگا یکی از بهترین روش های طبیعی برای کنترل تعریق بیش از حد است. این کار می تواند از طریق مراقبه، آرام کردن اعصاب منجر به کاهش تعریق شود . از آنجا که یوگا تنفس صحیح را آموزش می دهد، به ویژه هنگامی که تنش یا ناراحتی ایجاد شده باشد، به خوبی در این زمینه میتواند به شما کمک کند .

کاهش وزن

ین یک واقعیت است که ۹۰ درصد از افرادی که از تعریق بیش از حد رنج می برند دارای اضافه وزن هستند. کاهش وزن به طرز چشمگیری باعث افزایش شانس مبارزه با تعریق بیش از حد در بدن میشود . حمام کنید. حمام محل خوبی برای آماده سازی در آخرین دقایق از وقت است. شما می توانید لباس ها خود را عوض کرده و از دئودورانت استفاده کنید ، یا به راحتی با استفاده از دوش آب سرد، از تعریق بیش از حد نجات بیابید .

موهای بدن را کوتاه نگه دارید

کوتاه کردن موهای بدن علاوه بر این که باعث زیبایی و بهداشت بدن شماست به کم کردن عرق زیر بغل شما کمک می کند. اصلاح کردن مو ، یکی از موثرترین روش های طبیعی برای غلبه بر عرق کردن بیش از حد است. دلیل ساده این است که انباشت توده ی عرق در موها رخ می دهد. در نتیجه، باکتری ها سریعا شروع به تغذیه از آن توده های عرق می کنند . کاهش میزان مو باعث می شود هوا به این مکان ها رسیده و آنها را خنک تر کند.

کاهش تعریق قبل جلسات مهم

قبل جلسات مهم ورزش نکنید و اگر مجبور هستید پیاده به این مکان بروید زودتر راه بیفتید و آرام قد بردارید. در بین راه در مکان هایی که تهویه مناسب دارند خودتان را خنک کنید. زودتر در محل قرار حاضر شوید تا استرس نداشته باشید و بتوانید قبل از شروع جلسه قدری خنک شوید. آب خنک نیز همراه خود داشته باشید.

راهکار های تغذیه ای کاهش عرق

برخی از مواد غذایی و گیاهی باعث کاهش یا افزایش تعریق بدن می گردند.

گیاهان طبیعی وجود دارد که باعث کاهش تعریق بدن و یا خنک شدن بدن می گردند. به دنبال خنک شدن بدن و کاهش تعریق بدن، عرق زیر بغل شما نیز کم می شود. در ادامه سعی کردیم چندین روش کارساز تر را برای شما معرفی کنیم.

مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار را کم کنید 

نوشیدن برخی مایعات از جمله چای، قهوه و نوشابه های کولا می‌تواند باعث افزایش تعریق در فصل‌های گرم شود. پس مصرف آنها را به حداقل برسانید. البته چای خاصیت ضد تعریق هم دارد. که می توان آن را یک نوشیدنی خنثی در نظر گرفت البته به شرط آن که سرد میل شود.

نوشیدنی گرم نخورید

هنگامی که به تعریق به بالاترین میزان خود میرسند ، نوشیدنی های گرم (به ویژه قهوه) بدترین دشمن شما هستند. تصور کنید ، چه تاثیری برشما خواهند داشت اگر شما یه جلسه ی مهم و یا یک سخنرانی درپیش رو دارید ! برای تنظیم درجه حرارت بدن ، از آب خنک ، لیموناد و یا نوشیدنی های خنک طبیعیه دیگر استفاده کنید.

قهوه علاوه بر گرم بون با افزایش کافئین باعث افزایش عرق زیر بغل شما خواهد شد

کاهش تعریق با آب گوجه فرنگی

شما هم مثل من  آب گوجه فرنگی را دوست دارید؟ خبر خوشی برایتان دارم. این معجون درکاهش تعریق، کمک بسزائی به شما خواهد کرد. تمام مواد مغذی و ویتامین های موجود در گوه فرنگی همگی در اختیارشماست. برخی منابع گفته اند که روزی یک لیوان از آن را بنوشید تا معجزه ی آن را ببینید.

آب بنوشید تا عرق نکنید!

هیچ نوشیدنی بهتر از آب خنک ، مخصوصا در یک هوای گرم نیست . آب سرد برای کاهش استرس ضروری است، دمای بدن را تنظیم می کند و غدد عرق را تحت کنترل نگه می دارد. اطمینان حاصل کنید که همیشه یک بطری یا ظرف آب همیشه بهمراه داشته باشید، مخصوصا در هنگام حرکت کردن یا در مسافرت ها .

آب برای حیات، ضروریست. نوشیدن آب به طور موثری مواد معدنی بیش از حد را از بدن خارج کرده و سموم و مواد زائد را از بین می برد. دقت کنید نوشیدن آب خیلی زیاد باعث از دست رفتن املاح مفید خون می گردد پس زیاده روی نکنید.

فست خود نخورید و عرق نکنید!

فست فود ها به علت مواد سرخ کردنی و همچنین ادویه زیاد باعث افزایش تعریق بدن شما می شوند. از طرفی فست فود ها با افزایش سموم بدن باز هم در افزایش عرق بدن شما نقش دارند.

غذای شیرین و تند نخورید تا کمتر عرق کنید.

تو چیزی هستی که می خوری. غذاهای تند ممکن است لذت بخش، خوشمزه و حتی سالم باشند، اما آنها باعث می شوند بدن شما بعد از خوردن آنها تعریق بیشتری داشته باشد. مصرف زیاد سموم شیمیایی عرق کردن را تشدید می کند. همین مساله درباره شیرین کننده های صنعتی که با فروکتوز تولید می شوند ، صادق است .این مساله برای افراد دارای اضافه وزن ، به مراتب بدتر است.

غذا های حاوی ویتامین گروه B

کمبود ویتامین های خانواده ی B در بدن شما بدین معناست که مواد مغذی دربدن شما به طور موثر جذب نمیشود و به همین دلیل تجزیه مناسبی از سموم و زباله های بدن صورت نمیپذیرد. این بدان معنی است که بدن خسته شده است که منجر به تعریق بیش از حد خواهد شد .

غذاهای حاوی ویتامین گروه B را اینجا بخوانید.

https://www.yjc.ir/00RphD

مصرف پروتئین ها

توصیه ی ما ماهی، تخم مرغ و مقادیر متوسط گوشت قرمز. همانطور که برای گیاهخواران، لوبیا، توفو، و تخم مرغ نیز گزینه های خوبی بشمار میروند . از مواد غذایی سرخ شده اجتناب کنید که مانند طاعون برای بدن ضرر دارند.

 عصاره مریم‌گلی استفاده کنید 

برخی گیاهان دارویی مانند «مریم‌گلی» باعث کاهش تعریق می‌شوند. می‌توانید روزانه ۲۵ قطره از عصاره این گیاه را در لیوان آب بریزید و بنوشید، یا به طور موضعی در زیر بغل‌تان بمالید. 

نکته: البته مصرف عصاره این گیاه به کودکان، زنان باردار و افرادی که در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند، توصیه نمی‌شود. 

راهکارهای طبیعی برای عرق زیر بغل

برای کاهش تعریق بدن راهکارهای طبیعی زیادی وجود دارد که با استفاده از مواد طبیعی موجود میتوان عرق زیر بغل را کاهش داد.

محلول طبیعی ضد عرق زیر بغل
محلول طبیعی ضد عرق زیر بغل

 زاج سفید و مردار سنگ یا همان سنگ مرداب هرگز!

مصرف این مواد که در عطاری ها و … به فروش می رسد برای سلامتی بسیار خطرناک هستند و هرگز توصیه نمی شوند.

 جوش شیرین و آب لیمو

با استفاده از پد پنبه خیس خورده در جوش شیرین و آب لیمو، زیر بغل خود را بشویید، این مخلوط خنک کننده بوده و به کنترل بوی بد عرق کمک میکند.

چای سیاه

چای سیاه یک روش خوب برای درمان عرق کردن زیاد است زیرا اسید تانیک موجود در چای دارای خواص ضد عرق و رطوبت است.

  • چای سیاه سبب جلوگیری از تولید عرق می‌شود و همچنین باکتری‌هایی که سبب بو می‌شوند را از بین می‌برد.
  • ابتدا یک کتری را به اندازه ۶ فنجان آب بگذارید به جوش بیاید سپس به آن ۲ قاشق چای خوری چای سیاه اضافه کنید.
  • حال به مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد.
  • یک پارچه تمیز را به این چای آغشته کرده و بر روی مناطقی که زیاد عرق می‌کند قرار دهید.
  • این روش درمان عرق زیاد را یک بار در روز برای چند هفته دنبال کنید.
  • همچنین روزانه ۲ تا ۳ فنجان چای سیاه در طول درمان بخورید.

 از سرکه سیب استفاده نمایید

برای کاهش عرق زیر بغل اگر موهای زیربغلتان بلند است، آنرا اصلاح نمایید و سپس سرکه را برروی زیربغل بمالید.

سرکه راه خود را به سمت روزنه های زیربغل باز می نماید و باکتری تولید کننده بوی طبیعی زیربغل را خنثی می نماید و درنتیجه حالتی در زیربغل ایجاد شده که در آن زیربغل کم تر عرق کرده و خشک تر باقی می ماند.

با سرکه ای که زیربغل مالیده اید، بخوابید و صبح که بیدار شدید سرکه را با آب و صابون از زیربغل خود پاک نمایید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای اسید لوریک است ه به کشتن باکتری‌هایی که سبب بوی بدن می‌شوند در درمان عرق زیاد کمک می‌کند و علاوه بر این بوی خوب آن سبب حس تراوت در طول روز می‌شود.

  • ۳ قاشق چای خوری روغن نارگیل را با ۲ قاشق چای خوری کره درخت روغن قلم مخلوط کنید
  • حال این مخلوط را به مدت ۱ دقیقه گرم کنید تا ذوب شود
  • حال بر روی مناطقی که بیش از حد عرق می‌کند بریزید

سایر محلول های طبیعی

  • روزانه ۱۵ دقیقه تفاله گوجه فرنگی زیربغل خود مالیده و بعد پاک نمایید و اینکار را برای چندهفته تکرار کنید.
  • خمیری از گردو و اکالیپتوس درست کرده و زیربغل خود بمالید.
  • نمک زیربغل خود بمالید و بگذارید برای بیست دقیقه باقی بماند . سپس آنرا شسته و همه نمک را پاک نمایید.

کاهش عرق با طب سوزنی

ممکن است دردناک به نظر برسد ، اما اینطور نیست. طب سوزنی برخی از اجزای بدن را هدف قرار می دهد تا انرژی را متعادل کنند و همچنین با کنترل هیپوتالاموس، منجر به کاهش تعرق می شود. این روش ممکن است برای شما سودمند باشد .

مواد آرایشی و بهداشتی بدون نیاز به تجویز پزشک

مواد آرایشی و بهداشتی در داروخانه ها وجو دارد که میتواند به شما کمک شایانی بکند.

اسپری ضد عرق

برای کاهش عرق از دئودورانت استفاده نکنید. دئودورانت‌ها تنها از از بوی عرق جلوگیری می‌کنند نه ریزش عرق. به جای آن از ضد عرق ها استفاده کنید. برای تشخیص دئودورانت از آنتی پرسپیرانت یا همان ضد تعریق روی بسته محصول را نگاه کنید.

برای زیر بغل از ضد تعریق های جامد یا سَرگِرد استفاده کرده و برای کف دست‌ها، پاها و دیگر نواحی بدن از آنتی پرسپیرانت های ایروسول استفاده کنید.

بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که روی آن‌ها clinical strength نوشته شده. این ضد عرق ها با اینکه گرانتر از ضد عرق های معمولی هستند، اما فرمول شیمیایی قوی‌تری دارند.

در بین آنتی پرسپیرانت ها آن‌هایی که حاوی آلومینیوم کلراید هستند از همه قوی‌تر عمل می‌کنند.

پیشنهاد می‌شود که از ضد تعریق ها در شب قبل از خواب استفاده کنید. این کار نتیجه بهتری به همراه دارد. برای اینکه از ضد تعریق نتیجه بهتری بگیرید بهتر است که آن را طوری در ناحیه مورد نظر بمالید که لایه‌ای از ماده ضد تعریق تشکیل شود. بعد از مالیدن بهتر است که به آرامی پوستتان را ماساژ دهید.

بهتر است که قبل از استفاده، ناحیه مورد نظر را خشک کنید. استفاده روی سطوح مرطوب می‌تواند حس ناخوشایندی ایجاد کند.

از اسپری های ضد تعریق در زیر بغل استفاده نکنید. به جای آن از این محصولات در نواحی پا و کف دست‌ها استفاده کنید. اگر پیشانی شما زیاد عرق می‌کند اسپری را در خط مو استفاده کنید.

پودرهای جاذب و ضد تعریق

برای رهایی از عرق زیر بغل و بقیه بدن از پودر ضد تعریق‌ استفاده کنید. این مواد در داروخانه یافت می شوند. البته پودر بچه هم کارکرد خوبی در این مواقع دارد. به هر حال این پودر برای موجوداتی به آن ضعیفی ساخته شده چرا برای شما خوب کار نکند؟

کاهش عرق زیر بغل با پودر جاذب
پودر جاذب عرق

محصولات حاوی تانیک

محصولات مراقبت از پوست حاوی تانیک اسید می‌توانند در کاهش عرق تاثیر داشته باشند. می‌توانید این محصولات را از داروخانه‌ها تهیه کنید. چای هم حاوی تانیک اسید است. پارچه‌ای را در چای دم کرده غلیظ خیسانده و در محل مورد نظر قرار دهید. البته می‌توانید چای را مستقیما استعمال کنید.

خوبی تانیک اسید این است که برعکس ضد تعریق‌های قوی حساسیت کمتری ایجاد می‌کنند. پس اگر حساسیت دارید از محصولات حاوی تانیک اسید استفاده کنید.

آیا تعریق شما بیماری است؟

بسیاری از مردم فقط در صورت تحریک شدن غدد عرق ریز بدن عرق می کنند. خوب این که شما در حال ورزش، یا یک جلسه پر استرس و یا در هوای خیلی گرم عرق می کنید خیلی مساله طبیعی است. برخی از افراد در حالت کاملا عادی و ریلکس باز هم به طور قابل توجه عرق می کنند. خوب این می تواند یک نشانه از بیماری باشد.

هیپرهیدروز یا تعریق بیش از حد چیست؟ و انواع آن کدام است؟

عرق بیش از حد هیپرهیدروز نامیده می شود. دو نوع تعریق وجود دارد که باعث می شود فقط در مناطق خاصی مانند دست ها یا پاها (hyperhidrosis focal focal) و یا یکی از آن ها وهمینطور در تمام بدن شود. اگر دارای سابقه هستید ، به احتمال خیلی زیاد این یک مساله ی پزشکی نخواهد بود، درحالی که این مساله واقعا می تواند آزار دهنده باشد. اما متاسفانه درمان خاصی ندارد. در این مورد بهترین راه حل زیرپوش ضد عرق رادکاور است!

یک مقاله کامل در این موضوع میتوانید آن را در ادامه مطالعه کنید.

 اگر شما بیش از حد عرق می کنید (hyperhidrosis عمومی ثانویه)، این نشانه ای است که می تواند بیانگر یک مسئله ی عمیق تری باشد. یکی از علائم قابل تشخیص آن تعریق به هنگام خواب است . علت های دیگر و بسیاری از جمله حاملگی، یائسگی و دیابت نیز میتواند از علائم این نوع بیماری بشمار رود . برخی از داروها نیز می توانند این مشکل را ایجاد کنند.

کی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هر یک از حالات زیر را دارید به پزشک مراجعه کنید:

  1.  عرق شبانه
  2. عرق کردن در تمام طول روز
  3. تعریق نامتقارن
  4. مانند عرق کردن فقط در یک دست و نه در دیگری
  5. تغییرات ناگهانی در تعریق
  6. اگر به مرور زمان دچار تعریق شدید گشتید.
  7. هیپرهیدروزمعمولا در دوره ی کودکی رشد می کند پس این را به خاطر بسپارید.
  8. علائم بعد از تغییر دارو
  9. عرق کردن همراه با نشانه های دیگری مانند سرفه، خستگی، بی خوابی، افزایش تشنگی یا ادرار
  10. اگر شما واقعا تحت تاثیر عرق بیش از حد قرار گرفته اید، حتی اگر نشانه های بالا را نداشته باشید، باید پزشک خود را ببینید.
  11. درمان های پزشکی برای هیپرهیدروز
  12. هیچ درمان ای برای هیپرهیدروز موضعی وجود ندارد، اما برخی از راه حل های پزشکی وجود دارد که ممکن است مفید باشند. این درمان ها”طبیعی” نیست، اما از نظر پزشکی اثبات شده که به کنترل تعریق کمک می کند.

راه های دارویی و پزشکی مدرن برای کاهش عرق

اگر واقعا زیاد عرق می‌کنید بهتر است قبل از هر کاری با پزشک مشورت کنید. در اینجا چند روش درمان پزشکی تعریق شدید را آورده‌ایم:

۱- استفاده از ضد تعریق‌ها

معمولا اولین درمانی که پزشکان برای این عارضه پیشنهاد می‌کنند، استفاده از ضد تعریق است. در مورد ضد تعریق کمی بالاتر توضیح مفصلی داده شده است.

۲- استفاده از دستگاه یونتوفورزیس

این دستگاه یک دستگاه خانگی الکتریکی بوده که با استفاده از یک جریان الکتریکی ضعیف باعث می‌شود موقتا غدد ترشح عرق از کار بیفتند. عوارض جانبی استفاده از این درمان شامل موارد زیر است:

  • خشکی پوست
  • حساسیت پوستی
  • احساس ناخوشایند در طول درمان

۳- بوتاکس

تزریق بوتاکس یکی دیگر از روش‌های درمان عرق ریزش شدید است. در این روش ماده بوتاکس به درون پوست (مثلا ناحیه عرق زیر بغل) تزریق می‌شود و تا مدتی از ترشح غدد عرق را کاهش می‌دهد. بوتاکس عوارض جانبی هم دارد که مهم‌ترین آن‌ها تضعیف عضلات است. همچنین ممکن است در حین درمان حس درد به شما دست دهد. یکی دیگر از عوارض جانبی بوتاکس حس ابتلا به آنفولانزا است.

۴- درمان دارویی

برخی پزشکان ممکن است به شما مصرف دارو را پیشنهاد کنند. مصرف دارو هم عوارض جانبی خودش را دارد. خشکی دهان و چشم، دید تار و تپش قلب غیر عادی برخی از این عوارض هستند. هر چه دُز یا غلظت دارو بالاتر رود این عوارض بیشتر می‌شوند.

۵- جراحی

جراحی برای درمان تعریق شدید آخرین راهکار است. در جراحی تعدادی از غدد عرق برداشته می‌شوند که باعث می‌شود ریزش عرق کمتر شود. البته جراحی هم عوارض جانبی خودش را دارد. برخی از این عوارض مانند عفونت، درد و کبودی موقتی هستند و برخی مانند از بین رفتن حس در ناحیه مورد نظر دائمی.

حالا که با فرآیند عرق کردن زیاد آشنا شدید، نوبت شماست که تجربه خود را به اشتراک بگذارید. آیا شما هم با عرق کردن مشکل دارید؟ آیا عرق کردن شما عادی است یا حاد؟ چه تجربه‌ای در کنترل آن داشته‌اید؟

منابع: دیجیکالا مگنمناک