مقالات آموزشی

چرا دست عرق می کند؟ راهکار چیست؟

بدن از طریق تعریق حرارتش را تنظیم می کند با اینحال عرق مداوم دست می تواند بسیار نگران کننده و دردسرساز باشد. بسته به روال شما، احوالپرسی با دیگران با دست دادن ممکن است یک اتفاق روزمره باشد. افرادی که دست‌هایشان عرق نمی‌کند مشکلی برای دراز کردن دست‌های خود ندارند. اما اگر دست‌های شما دائماً خیس هستند، چیزی به سادگی دست دادن می‌تواند باعث اضطراب شود.

اگر به طور مکرر دست‌های شما عرق می‌کند یا در سایر قسمت‌های بدن شما تعریق بیش از حدی دارید که ناشی از دمای بالاتر نیست، ممکن است به هایپرهیدروزیس مبتلا باشید. این وضعیتی است که با عرق کردن بدون دلیل مشخص مشخص می شود. ممکن است عرق در لباس شما خیس شود و زندگی اجتماعی شما را مختل کند. این می تواند یک مشکل خسته کننده باشد، اما راه هایی برای کنترل تعریق وجود دارد.

دلایل عرق کردن دست ها


در مورد هایپرهیدروزیس، فعالیت بیش از حد غدد عرق باعث تعریق بیش از حد می شود. این پاسخ ربطی به دمای داخل یا خارج از خانه یا سطح فعالیت بدنی شما ندارد. فرقی نمی کند که دما راحت باشد یا حرکت نکنید، ممکن است دستان شما به شدت عرق کند.

برخی از افراد از تعریق خفیف دست به عنوان یک نگرانی جزئی شانه خالی می کنند. اگرچه این وضعیت همیشه نشان‌دهنده یک مشکل جدی نیست و ممکن است در خانواده‌ها دیده شود، تعریق بیش از حد گاهی اوقات نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای است، مانند:

  • دیابت
  • یائسگی/گرگرفتگی
  • قند خون پایین
  • تیروئید پرکار
  • حمله قلبی
  • مشکلات سیستم عصبی
  • عفونت ها

هنگامی که تعریق ناشی از یک مشکل اساسی باشد، ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشید. اگر تعریق با لرز، درد قفسه سینه، حالت تهوع، سبکی سر یا تب همراه است، به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر تعریق بدتر شد یا شروع به قطع کردن روال خود کرد، با پزشک وقت بگیرید.

راهکار های خانگی عرق دست:

۱-دارو های ضد تعریق: این داروها معمولاً با تعریق زیر بغل مرتبط هستند، اما برای جلوگیری از تعریق در نواحی مختلف بدن از جمله دست‌ها نیز مؤثر هستند. اگر مشکل تعریق بیش از حد دارید، برای کاهش خیسی و سردی دست‌هایتان از ضد تعریق استفاده کنید. با یک ضد تعریق با قدرت معمولی شروع کنید و اگر به نتایج دلخواه نرسیدید به یک ضد تعریق با قدرت بالینی بروید. ضد تعریق ها زمانی که آنها را در شب استفاده می کنید بهترین عملکرد را دارند زیرا به دستان شما زمان بیشتری برای جذب آنها می دهد. این محصولات با سیگنال دادن به بدن شما برای توقف تعریق عمل می کنند.

۲-جوش شیرین: جوش شیرین یک راه سریع و ارزان برای کاهش تعریق دست است. اکثر مردم یک جعبه جوش شیرین در آشپزخانه یا حمام خود دارند. اثربخشی جوش شیرین بر تمیز کردن و سفید کردن دندان ها کاملاً شناخته شده است، اما ممکن است متوجه نباشید که چگونه جوش شیرین به عنوان یک ضد تعریق و دئودورانت عمل می کند. از آنجایی که جوش شیرین قلیایی است، می تواند تعریق را کاهش داده و باعث تبخیر سریع عرق شود. دو قاشق چای خوری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود. حدود پنج دقیقه خمیر را روی دستان خود بمالید و سپس دستان خود را بشویید.

۳- سرکه سیب: اگر هیپرهیدروزیس دارید، سرکه سیب ارگانیک می تواند کف دست های عرق کرده شما را با متعادل کردن سطح pH در بدن شما خشک نگه دارد. می توانید کف دست خود را با سرکه سیب پاک کنید. بگذارید یک شب روی آن بماند تا بهترین اثر را داشته باشید. همچنین ممکن است بخواهید ۲ قاشق غذاخوری را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. با عسل و آب یا با آب میوه طعم بهتری دارد.