مقالات آموزشی

علت عرق کردن کف دست و درمان آن

دستان مان مانند سایر قسمت های بدن ، نیز غدد عرق دارند و از عوامل محرک عاطفی ، محیطی و پزشکی تحت تأثیر قرار می گیرند.

ما از دستان خود در طول روز چندین بار استفاده میکنم بنابراین مطمئناً تجربه کردن دست های عرق کرده در بعضی مواقع می تواند ناراحت کننده و ناخوشایند باشد. گاهی اوقات ممکن است تا اخر عمر فرد درگیر این حس ناخوشایند باشد. همه افراد متفاوت هستند و پوست آنها نیز متفاوت است.

آیا عرق کردن کف دست نرمال است یا نشانه چیز دیگریست؟

دستان ما دارای غدد عرق است و مانند سایر نواحی بدن ما تحت تأثیر محرک های عاطفی ، محیطی و پزشکی قرار می گیرد.

در اینجا به شش مورد از شایع ترین علل عرق کردن کف دست ها اشاره میکنیم:

موقعیت های عصبی، اضطراب، و استرس زا

عرق کف دست اغلب در شرایط استرس زا و ناراحت کننده تحریک و بدتر می شود. عرق کف دست شما در این موقعیت به علت آدرنالین زیاد در بدن شماست

محیط های خیلی گرم

دقیقاً مانند یک اتاق گرم یا هوای گرم باعث می شود شما از زیر بغل عرق کنید ، درجه حرارت بالا نیز می تواند دلیل عرق کردن کف دست شما باشد.

رژیم غذایی ضعیف

تعدادی  از غذاها و نوشیدنی ها باعث می شوند که کف دست بیش از حد عرق کند، از جمله:

سیر

پیاز

کافئین

غذاهای ادویه دار

الکل

سیگار

هنگامی که نیکوتین ناشی از استعمال سیگار وارد بدن شما می شود ، در سیستم عصبی سمپاتیک شما به گیرنده های نورون متصل می شود. این عمل باعث تحریک غدد عرق شما ، از جمله در کف دست شما می شود و باعث آزاد شدن عرق آنها می شود.

عدم تعادل هورمونی

هورمونهای شما روی غدد عصبی که باعث تحریک غدد عرق شما می شوند، تأثیر می گذارند

برخی از شرایط معمول که باعث عدم تعادل هورمون ها و به نوبه خود، باعث افزایش عرق کف دست  شما می شود شامل موارد زیر می شود

اختلال تیروئید

دیابت قندی

یائسگی

سرطان پروستات

شرایط خاص پزشکی

هنگامی که دستان بدون هیچ دلیل واضحی عرق زده می شوند، آن را هیپرهیدروز کف دست می نامند. هایپرهیدروز پالمر در اغلب خانواده ها دیده می شود و می تواند در زندگی شخصی و حرفه ای شما تأثیر منفی بگذارد.

اگر مشکوک به هایپرهیدروز پالمر هستید، برای ارزیابی دقیق با یک متخصص واجد شرایط مشورت کنید.

چگونه عرق کردن کف دست را متوقف کنیم

برای خیلی ها ، پاک کردن سریع برای رفع دست های عرق کننده کافی است. اما برای دیگران ، تسکین غیرممکن به نظر می رسد و دستان عرق شده به طور مداوم می توانند باعث ناراحتی عاطفی و جسمی زیادی شوند. در ادامه به پنج نکته برتر درباره چگونگی خلاص شدن از شر دستان عرق شده اشاره میکنیم.

با این ۵ روش ساده از شر دستان عرق کرده راحت شوید

انجام دادن یک سری تکنیک های متداول

مدیتیشن و یوگا را به عنوان روشی برای مدیریت استرس و اضطراب در نظر بگیرید.

جلوگیری از موقعیتهای اضطراب آور و ناراحت کننده ممکن است همیشه ممکن نباشد ، اما می توانید برای کاهش استرس ناشی از آنها تلاش کنید. حتی دوره هایی در رابطه با صحبت های عمومی و تجارت وجود دارد که می تواند به شما در مقابله و برتری در شرایط استرس زا کمک کند.

جلوگیری از استرس  هنگام عرق کردن

احساس استرس می تواند باعث می شود شما بیشتر عرق کنید اما اگر از قبلاً عرق داشته اید ، این به خودی خود باعث می شود احساس استرس و اضطراب کنید.

ضدعفونی کننده ضد استرس NIVEA می تواند اعتماد به نفس شما را هنگام شروع بدن به عرق کردن بازگرداند. در صورت مواجه شدن با این مشکل ، می توانید به جلوگیری از ناراحتی یا استرس بیشتر کمک کنید.

دست های خود را پاک کنید

دست ها را مرتبا بشویید تا بوها از بین برود و آنها را تازه نگه دارید. سعی کنید از صابون خیلی زیاد استفاده نکنید – این باعث می شود پوست شما خشک شود و دستان شما بیشتر عرق کند.

استفاده از تالک و یا پودر کودک

اگر کف دستان عرق شما زیاد عرق می کند ، به آنها تالک یا پودر کودک یزنید. این  روش به گرفتن چربی شما دست شما  کمک خواهد کرد و دستانتان را طولانی تر خشک نگه می دارد.

غذاهای مناسب بخورید

برای یک شروع خوب سعی  کنید غذاهای بسیار فرآوری شده و قندهای تصفیه شده از برنامه غذایی  خود حذف کنید. برای هضم این نوع غذاها بدن تلاش زیادی می کند و باعث می شوند گرمای بسیار بیشتری نسبت به حالت عادی ایجاد کند.

از غلات استفاده کنید،  و برای رفع نیاز بدن به قند برخی از میوه های طبیعی شیرین میل کنید.

غذاهای تند و فلفل ها به طور طبیعی شما را گرم می کنند. برای خنک کردن بدن به دنبال غذاهای سرشار از کلسیم مانند ماست باشید. کلسیم به عنوان یک تنظیم کننده دمای طبیعی بدن ، مانند مریم گلی و نعناع نیز عمل می کند.

همچنین ، نوشیدن مقدار زیادی آب را فراموش نکنید. هنگامی که بدن شما آبرسانی می شود ، خنک نگه داشتن آن بسیار ساده تر است.