مقالات آموزشی

چگونه تعریق بیش از حد سر و صورت را مهار کنیم؟

همه عرق می کنند. این یک عملکرد معمولی بدن است که به تنظیم دمای بدن کمک می کند. افراد بیشتر از صورت، سر، زیر بغل، دست ها، پاها و کشاله ران عرق می کنند. اگر بیش از حد روی سر و صورت خود عرق می کنید، ممکن است به وضعیتی به نام هیپرهیدروزیس یا تعریق بیش از حد مبتلا باشید. این می تواند ناامید کننده باشد یا شما را در موقعیت های اجتماعی خاص شرم زده کند. خبر خوب این است که تعدادی از گزینه های درمانی احتمالی وجود دارد که باعث کنترل و درمان عرق سر و صورت می‌شود.

انواع هیپرهیدروزیس

دو نوع اصلی هیپرهیدروزیس وجود دارد: اولیه و ثانویه.

هیپرهیدروزیس اولیه شایع ترین نوع است. این بدان معناست که تعریق بیش از حد ناشی از شرایط پزشکی، فعالیت بدنی یا افزایش دما نیست. معمولاً دست ها، پاها، سر و صورت را درگیر می کند. می تواند در سایر قسمت های بدن نیز رخ دهد.

هیپرهیدروزیس ثانویه مربوط به یک وضعیت پزشکی یا دارویی است که باعث تعریق بیش از حد می شود، مانند:

بیماری قلبی

سرطان

دیابت

یائسگی

سکته

آسیب های نخاعی

استفاده از برخی داروهای ضد افسردگی

چرا هیپرهیدروزیس روی صورت و سر تاثیر می گذارد؟

در حالی که هیپرهیدروزیس می تواند در هر قسمتی از بدن رخ دهد، تعداد زیادی غدد عرق در صورت و پوست سر وجود دارد. بنابراین، اگر مستعد تعریق بیش از حد هستید، ممکن است در آن نواحی بیشتر قابل توجه باشد.

یک مطالعه نشان داد که ۳۰ تا ۵۰ درصد از افرادی که این نوع تعریق را تجربه می کنند، سابقه خانوادگی آن را دارند.

اگر متوجه شدید که صورتتان مرتباً عرق می کند، بهتر است با پزشک خود ملاقاتی داشته باشید. آنها می توانند به تعیین اینکه آیا تعریق شما واقعاً به دلیل یک وضعیت پزشکی است که می تواند جدی باشد کمک کنند. اگر پزشک تشخیص دهد که تعریق شما به بیماری پزشکی دیگری مربوط نمی شود، می تواند به شما کمک کند تا بهترین گزینه درمانی را برای خود پیدا کنید

محرک ها بیش از حد عرق سر و صورت

در حالی که تعریق بیش از حد صورت و سر ممکن است در موقعیت‌های غیرعادی مانند هوای سرد یا زمانی که ورزش نمی‌کنید رخ دهد، تعدادی از عوامل می‌توانند باعث تعریق شوند. این محرک ها عبارتند از:

رطوبت

آب و هوای گرم

استرس یا اضطراب

احساسات قوی مانند خشم یا ترس

خوردن غذاهای تند

ورزش، حتی فعالیت خفیف

گزینه های درمانی عرق سر و صورت

در حالی که تجربه تعریق بیش از حد می تواند خسته کننده باشد، تعداد زیادی از گزینه های درمانی موجود است که می تواند کمک کند. برخی از این گزینه ها عبارتند از:

  • داروهای خوراکی معروف به آنتی کولینرژیک ها باعث کاهش تعریق در کل بدن شما می شود. یکی از آنها، اکسی بوتینین هیدروکلراید، درمان خط اول برای تعریق جمجمه و صورت در نظر گرفته می شود. ممکن است عوارض جانبی مانند یبوست، احتباس ادرار، سرگیجه و خشکی دهان داشته باشند.
  • سمپاتکتومی روشی است که در آن برخی از اعصاب تحریک کننده غدد عرق بریده می شوند و سیگنال های تولید عرق را کاهش می دهند. این دارو برای بیمارانی که به آنتی کولینرژیک ها واکنش ضعیفی نشان می دهند مطلوب است.
  • ضد تعریق های بدون نسخه حاوی کلرید آلومینیوم.
  • داروهای ضد تعریق تجویزی حاوی هگزا هیدرات کلرید آلومینیوم. این ضد تعریق های قوی ممکن است برای پوست حساس صورت و سر تحریک کننده باشد. پزشک شما باید بتواند به شما در ایجاد یک رژیم برای مدیریت تعریق و همچنین مراقبت از پوست شما کمک کند.
  • از تزریق بوتاکس می توان برای کاهش فعالیت اعصاب موثر بر غدد عرق استفاده کرد. ممکن است چندین درمان لازم باشد تا تزریق ها شروع به کار کنند، اما می توانند تا ۱۲ ماه به رفع علائم کمک کنند.
  • برخی از داروهای ضد افسردگی ممکن است با رفع اضطرابی که باعث ایجاد دوره های تعریق می شود، تعریق را کاهش دهند. توجه داشته باشید که برخی از داروهای ضد افسردگی وجود دارند که ممکن است باعث تعریق بیشتر شما شوند.
  • داروهای خوراکی معروف به مسدود کننده های بتا و بنزودیازپین ها ممکن است علائم فیزیکی اضطراب مانند تعریق را مسدود کنند.

نکاتی برای زندگی روزمره

علاوه بر داروها و روش‌ها، مواردی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش تعریق بیش از حد سر و صورت انجام دهید. برخی از این درمان های خانگی عبارتند از:

حمام مکرر برای کاهش باکتری ها و رطوبت پوست

استفاده از ضد تعریق قبل از خواب و صبح

نگه داشتن یک حوله نرم و جاذب در کیف، میز یا ماشین خود برای کمک به خشک شدن عرق اضافی

استفاده از پودر صورت ساده و بدون عطر برای کمک به جذب رطوبت

پرهیز از غذاهای تند و کافئین، که هر دو می توانند باعث افزایش تعریق شوند

اجتناب از دمای گرم یا لباس پوشیدن خیلی گرم

پوشیدن پارچه های قابل تنفس و رطوبت گیر

به خوبی هیدراته ماندن

همراه داشتن یک فن کوچک دستی یا گیره ای برای کمک به خنک و خشک نگه داشتن صورت

خوردن وعده های غذایی کوچکتر و مکرر برای کمک به تنظیم هضم، که گرما تولید می کند

بلافاصله قبل از کار یا سایر فعالیت های اجتماعی از ورزش خودداری کنید، زیرا ممکن است عرق کردن تا مدتی پس از ورزش ادامه یابد

.