مقالات آموزشی

تاثیرات عرق کردن بر پوست

عرق کردن برای همه افراد در اثر گرمی هوا ، فعالیت ورزشی شدید و یا در اثر شرایط روانی که باعث استرس و عصبی شدن شما شود، اتفاق می افتد. عرق کردن یک عملکرد کاملا طبیعی بدن انسان است. در حقیقت، عرق چندین هدف اساسی برای بدن ما دارد. با این حال، بیشتر مردم در مورد تاثیرات عرق بر پوست خود نگران و سردرگم هستند.

چرا انسان ها عرق می کنند؟

تاثیرات عرق بر پوست

بدن انسان بیش از چهار میلیون غده عرق – به استثنای لب های – پوشیده شده است. بدن انسان زمانی شروع به عرق کردن می کند که نیاز به تنظیم دمای بدن دارد. ما معمولاً هنگام ورزش عرق می کنیم زیرا سطح هیدراتاسیون بدن ما به شدت کاهش می یابد. عرق به بدن اجازه می دهد تا با خنک شدن، گرمای اضافی عضلات را دفع کند. همچنین برای بازگرداندن سدیم به جریان خون و سم زدایی مواد جامد محلول در خون عرق کردن مفید است. با تعریق بدن، مواد مغذی حیاتی مانند پتاسیم، کلسیم و سدیم کاهش می یابد.

عرق کردن نیز نشانه سلامتی است. اگر یک فرد نسبتاً سالم به سختی ورزش کند و نتواند عرق کند، می تواند به کم آبی شدید بدن فرد اشاره کرد. علاوه بر این، افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، هیدراته می شوند و متوجه می شوند که عرق آنها بی بو است . بوی تند بدن نتیجه مخلوط شدن عرق با باکتری های بدن شماست.

تاثیرات عرق بر روی پوست

تاثیرات مفید

عرق فواید مثبتی برای پوست شما دارد که در ادامه ما به آن اشاره می کنیم:

ابرسانی: پوست را مرطوب و خنک می کند.

خاصیت ضد پیری:  ثابت شده است که ورزش منظم و تولید عرق طبیعی باعث کاهش سرعت پیری می شود.

پوست  درخشان تر و سالم تر: گرما و تعریق زیاد باعث افزایش قطر رگ های خونی شد به اصطلاع باعث گشاد شدن رک های خونی می شود و باعث افزایش گردش خون و خون رسانی به پوست را بهبود می بخشد و در نتیجه باعث درخشان تر و سالم تر شدن پوست می شود.

 علاوه بر این، حتی به کشتن باکتری های مضر روی سطح پوست شما کمک می کند. با این حال، یک نکته حیاتی وجود دارد که باید به خاطر بسپارید. پس از ورزش، عرق نباید برای مدت طولانی روی پوست بماند. شستن صورت بعد از تمرین ضروری است. در غیر این صورت، شما در معرض اثرات نامطلوب عرق هستید.

تاثیرات مضر

تاثیرات عرق بر پوست

عرق می تواند چند تهدید برای سلامت پوست شما داشته باشد.

مسدود شدن منافذ پوست:  وقتی عرق می کنید، بدن شما فقط آب از دست نمی دهد. سبوم (روغن) و پوست مرده نیز از منافذ پوست شما خارج می شود. اگر اقدامات مناسب برای پاکسازی پوست صورت نگیرد، منافذ پوست مسدود شده و تحریک می شوند.

اگزما پوستی: عرق شما همچنین آمونیاک و اوره را آزاد می کند که اگر در منافذ شما ته نشین شود می تواند باعث تحریک پوست و اگزما شود.

 گرفتگی غدد : گرما و عرق بستر مناسبی برای رشد باکتری ها فراهم می کند. اگر شسته نشوند، باکتری ها می توانند در منافذ شما ته نشین شوند و پوست شما شروع به جوش زدن کند. برای افرادی که آکنه یا پوست حساس دارند، این می تواند فاجعه بار باشد.

مراقبت های بعد از عرق

بعد از تمرین در اسرع وقت تمام عرق بدن خود را بشویید.

شما همچنین می توانید صورت خود را قبل از تمرین بشویید. اگر از وسایل ارایش استفاده می کنید بهتر است قبل از ورزش آرایش خود را پاک کرده و به ورزش بپردازید. این به کاهش آلودگی های روی پوست قبل از ورزش کمک می کند .

استفاده از ضد آفتاب: اگر قصد دارید مدت طولانی بیرون از خانه باشید یا در فضای باز به ورزش بپردازید از کرم های ضد آفتاب اسفاده کنید.

هیدراته بمانید: حتما قبل وبعد ورزش و در حین ورزش کردن آب بخورید تا هنگام تعریق زیاد دچار کم آبی بدن نشوید.

 دوش گرفتن و روتین پوستی : پس از یک روز طولانی، دوش گرفتن با یک پاک کننده عمیق و یک روتین لایه برداری کامل برای آزاد کردن منافذ ضروری است. برای یک روتین موثر مراقبت از پوست حساس یا روتین پیشگیری از آکنه، پس از پاکسازی از تونرهای بدون الکل استفاده کنید تا به بازیابی تعادل pH پوست شما کمک کند.

لباس مناسب بپوشید: شما می توانید از زیرپوش های ضد عرق مجموعه ما استفاده کنید. این لباس ها از پارچه های نخی و سبک ساخته شده اند. که باعث جذب عرق بیشتر می شود. و مانع از چروک شدن پوست ناشی از ماندن عرق بر روی پوست می شود.