مقالات آموزشی

غذاهایی که بوی عرق را بیشتر می‌کنند

زیر بغل خیس و دست های عرق کرده اگرچه فقط در قسمتی از بدن رخ می‌دهند اما می‌توانند بسیار ناخوشایند باشند.
رژیم غذایی بر سلامت شما، ساختمان بدنی، رنگ پوست و حتی تعریق شما مؤثر است. اگر می‌خواهید تعریق خود را کاهش دهید باید چیزهایی که می‌خورید یا می‌آشامید را مورد بررسی قرار داده و از خوردن بعضی از مواد غذایی اجتناب کنید. زیرا این مواد دمای داخلی بدن شما را افزایش می‌دهند.
از این ‌رو مکانیسم خنک‌کنندگی بدن شما فعال می‌شود و شروع به تولید عرق می‌کند.

اولین واقعیت این است که آنچه از بدن ما خارج می‌شود حاصل همان چیزی است که وارد بدن خود می‌کنیم. بوی عرق شدیداً تحت تأثیر چیزهایی است که از غدد عرق شما خارج می‌شود. در ادامه در خصوص غذاهای رایجی که سبب عرق کردن زیاد بدن شده بیشتر صحبت خواهد شد.

غذاهایی که بوی عرق را بیشتر می‌کنند


گوشت قرمز

گوشت قرمز اولین عامل غذایی بوی بد عرق است. گوشت قرمز در بدن دچار نوعی رکود می‌شود؛ زیرا در دستگاه گوارش به مدت طولانی می‌ماند و فاسد می‌شود و انواع و اقسام سموم را از طریق روده بزرگ در جریان خون آزاد می‌کند. افرادی که به طور مرتب از گوشت قرمز استفاده می‌کنند، بوی عرقشان بیشتر و بدتر است.

شاید شما هم دوستانی داشته باشید که گیاه‌خوارند اما باز هم بوی عرقشان تند است. در این مورد نیز باید گفت اگر افرادی که گوشت مصرف نمی‌کنند و در واقع گیاه‌خوارند نیز عرق بدبویی داشتند، علت آن، عدم پیروی از یک رژیم غذایی صحیح است.

گیاه‌خوارانی که گوشت مصرف نمی‌کنند، اما از غذاهای فرآوری شده زیادی استفاده می‌کنند، دارای رژیم غذایی بسیار ناسالمی هستند و احتمال اینکه سموم در بدن آن‌ها زیاد شود بالاست.

نوشیدنی ها

شاید شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید صبح خود را با یک فنجان قهوه آغاز کنید.
نوشیدن قهوه نه‌تنها بدن شما را از خواب بیدار می‌کند بلکه موجب بیدار شدن غدد تعریق در بدن نیز خواهد شد.
کافئین سیستم عصبی مرکزی بدن را تحریک می‌کند.
زمانی که سیستم عصبی بدن تحریک شود غده عرق کار خود را شروع می‌کند تا از این طریق بدن را خنک کند.
با تحریک سیستم عصبی ضربان قلب شما افزایش می‌یابد، همچنین نوشیدن قهوه منجر به افزایش فشارخون نیز خواهد شد.
تمام این انرژی‌های اضافی می‌توانند منجر به عرق کردن زیاد بدن شوند.
نوشیدنی‌های الکلی نیز رگ‌های خونی را در پوست شما گسترش داده و می‌توانند علت تعریق زیاد زیر بغل باشند.

غذاهای تند

همان‌طوری که با گرم شدن بدن در یک روز گرم تابستانی غدد تعریق شما فعال ‌شده
و شروع به خنک کردن بدن می‌کنند با خوردن غذای تند نیز بدن احساس گرما کرده و دقیقاً همین اتفاق می‌افتد. اگرچه ممکن است از خوردن غذاهای تند لذت ببرید اما احتمالاً با دیدن تعریق زیاد بدن خود شوکه خواهید شد.

متخصصان تغذیه و سلامت می‌گویند: مصرف بیش از حد غذاهای تند به افزایش سطح گوگرد در بدن منجر می‌شود که این ماده باید از طریق پوست و یا از راه بازدم از بدن دفع شود و همین امر تعریق را تشدید می‌کند. به این ترتیب توصیه می‌شود که در مصرف غذاهای تند حاوی سیر و پیاز حد تعادل را نگه دارید.

محصولات لبنی

مصرف زیاد مواد لبنی که سرشار از پروتئین هستند منجر به آزاد شدن سولفید هیدروژن و ماده دیگری موسوم به «متیل مرکاپتان» در بدن می‌شود و این دو ترکیب نیز به نوبه خود بوی عرق را تشدید می‌کنند.سیگار و سایر محصولات دخانی نیز از عوامل مهم تشدیدکننده بوی نامطبوع عرق هستند.

لبنیات

مصرف دخانیات

به نظر می‌رسد که استعمال دخانیات علاوه بر ابتلا به آمفیزم و سرطان ریه در بدن منجر به عرق کردن زیاد بدن نیز خواهد شد.

گرما و دود سیگار نیست که سبب تعریق در بدن می‌شود بلکه استنشاق نیکوتین باعث آزاد شدن ماده‌ای شیمیایی در بدن به نام استیل کولین خواهد شد
آزاد شدن استیل کولین در بدن منجر به افزایش ضربان قلب، افزایش فشارخون و همین‌طور افزایش دمای بدن خواهد شد که درنتیجه آن غدد عرق در بدن فعال‌شده و تعریق زیاد رخ می‌دهد گاهی اوقات ترک سیگار نیز می‌تواند علت تعریق زیاد زیر بغل باشد زیرا خروج نیکوتین از بدن نیز ممکن است به عرق کردن زیاد در بدن منجر شود اما برخلاف سیگار کشیدن منظم این عوارض جانبی نهایتاً ناپدید خواهند شد.

کلم

کلم بوی  گوگرد می دهد بروکلی، گل کلم و تمام اعضای خانواده ی کلم ها از سولفورهیدروژن تشکیل شده اند که در حین هضم شدن باعث ایجاد بوی گوگرد می شوند که از طریق تعریق یا گاز دفع می شوند. بنابراین اگر نمی خواهید در یک جلسه ی کاری یا آشنایی دچار چنین مصائبی شوید بهتر است مصرف کلم ها را به موقعیت دیگری موکول کنید.

کلم

ماهی: بدن بوی ماهی می گیرد

«سندرم بوی ماهی» نام یک بیماری ژنتیکی است. تری متیل آمین یک ترکیب بوداری است که از هضم برخی مواد غذایی پروتئینه مانند ماهی و تخم مرغ ایجاد می شود.زمانی که تری متیل آمینه توسط آنزیمی که در کبد تولید می شود، تا بوی آن را بگیرد از بین نرود سندرم بوی ماهی بروز می کند. در این صورت عرق، بزاق و ادرار فرد بو می گیرد. البته این مشکل نوعی بیماری است. اما بهتر است قبل از ملاقات های مهم از مصرف ماهی بپرهیزید تا بدنتان بوی ماهی ندهد.

سیر و پیاز

برخی مولکول های پیاز و سیر در لوله ی گوارش تجزیه نمی شوند و عرق را بودار می کنند. مدت زمانی که مواد غذایی در لوله ی گوارش می مانند باعث می شود که گاز تا دهان بالا بیاید و باعث ایجاد بوی بد دهان شده و به صورت آروغ دفع شود.