مقالات آموزشی

عرق کمتر در گرمای تابستان

فصل تابستان خصوصیات ویژه‌ای دارد که مهمترین آن گرماست لذا هر فرد باید بداند که چطور با انتخاب درست لباس به کاهش دمای بدن خود کمک کند .  در این یادداشت سعی کرده‌ایم آنچه برای تابستان باید در لباس و پوشش مد نظر قرار گیرد را بیان کنیم.

پوشیدن نوع لباس مناسب

دو اشتباه رایج در انتخاب نوع پوشش لباس های تابستانی وجود دارد. یکی پوشید لباس های آستین کوتاه و دیگری نپوشیدن زیرپوش برای خنک تر بودن. در واقع مضر تر از گرمای تابستان اشعه خورشید است و تابش مستقیم خورشید به افراد باعث گرم تر شدن آنها و گاهی آفتاب سوختگی می شود پس حتما در تابستان باید از لباس های پوشیده استفاده کنیم. طوری که اکثر نقاط بدن پوشیده باشند. فرهنگ پوشیدن کلاه در ایران چه در تابستان و چه در زمستان جایگاه ضعیفی دارد اما با توجه به تیره بودن موی سر استفاده از کلاه آفتابی رنگ روشن در تابستان کمک زیادی به خنک شدن سر و در نتیجه کل بدن شما خواهد کرد.

در تابستان بهتر است از لباس‌های آستین کوتاه کمتر استفاده کنیم زیرا اشعه خورشید باعث سوختگی پوست می‌شود ضمن اینکه صرف کوتاه بودن آستین لباس گرما کاهش نمی‌یابد. نظر دکتر داوودی متخصص پوست:

بعضی افراد بخصوص آقایان، از پوشیدن زیرپوش غفلت می کنند، در حالی که این پوشش که براحتی می توان جنس نخی آن را تهیه کرد، مثل یک حوله روی بدن عمل می کند، عرق را به خود می گیرد و از نشت عرق به پیراهن جلوگیری می کند بنابراین از ایجاد بوی نامطبوع عرق در لباس رو تا حدی جلوگیری می شود.

برگرفته از وب سایت راستینه
زیرپوش ضد عرق برای جلوگیری از بوی بد زیر بغل
لباس روشن و مناسب برای تابستان

همچنین زیرپوش به عنوان یک لایه محافظ باعث می شود که گرمای لباس رویی کمتر به پوست شما منتقل شود و در مجوارت جریان هوا خیسی زیرپوش با عرق بدن شما مانند یک کولر شما را خنک خواهد کرد.

ما به شما زیرپوش ضد عرق رادکاور را پیشنهاد میکنیم
زیرپوش ضد عرق
لباس مناسب تابستان

مناسب‌ترین لباس‌ها برای فصل تابستان از نوع گشاد هستند زیرا تنگی و جذب بودن لباس باعث افزایش گرما می‌شود ضمن اینکه آزادی عمل را به خاطر افزایش تعرق از فرد می‌گیرد و یقینا بر روی بوی بدن فرد نیز تاثیر منفی می ‌گذارد. پوشش گشاد و بلند به فرد امکان استفاده از دامن شلواری‌های شیک را می‌دهد. باید مانتوها به نوعی طراحی شود که در قسمت جلو دکمه داشته باشد البته این دکمه می‌تواند تنها در یک سوم بالای تنه لباس قرار گیرد تا فرد برای استفاده از شلوارهای گشاد دارای راحتی بیشتر باشد.

عدم استفاده از لایه چسب در طراحی لباس‌های تابستانه بسیار مهم است زیرا لایه چسب به خصوص در قسمت یقه و گردن باعث افزایش گرما برای فرد می‌شود و گاهی می‌تواند عرق سوز را نیز به دنبال داشته باشد. برای پروسه دوخت لباس تابستانه باید به درستی فکر کرد یعنی اینکه بدانیم دوخت‌ها پهن نباشند و در مناطق حساس بدن قرار نگیرند زیرا چنین حالتی می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و عرق سوز بدن شود.

استفاده از پارچه‌های نخی و خنک

پارچه نخی مناسب برای کاهش تعریق

جنس پارچه از مهمترین عوامل تاثیر گذار در تامین خنکای بدن و کاهش تعرق به شمار می‌رود. الیاف طبیعی با پیشینه قوی یکی از موفق‌ترین نمونه‌ها در کاهش تعرق است تا جایی که هر چه بیشتر الیاف طبیعی در نسوج پارچه وجود داشته باشد، میزان گرما نیز کاهش پیدا می‌کند. در میان الیاف طبیعی ابریشم یکی از کاربردی‌ترین نمونه‌ها در دوران کهن به شمار می‌رود که علاوه بر کاهش تعرق از از انتشار بوی بد بدن نیز پیشگیری می‌کند. پارچه‌های نخ و پنبه نظیر پارچه لنیل و مواردی که داری ۹۸ درصد ویسکوز است، برای این فصل مناسب هستند. وال هندی و ملل از مدل پارچه‌هایی هستند که در لباس‌های تابستانی استفاده می‌شوند.

استفاده از رنگ‌های روشن و مناسب

رنگ لباس در جذب نور خورشید بسیار تاثیر گذار است. و در فصل تابستان کاهش تعرق با رنگ‌های روشن کاملا واضح و مبرهن است. استفاده از رنگ‌های تیره در فصل تابستان بسیار اشتباه است. زیرا مستقیما تمام نور خورشید را جذب می‌کند و گرمایش بدن را افزایش می‌بخشد.

عدم استفاده از مواد آرایشی

تعرق پوست در تابستان بسیار زیاد است بنابراین باید فضا برای تنفس پوست فراهم شود. استفاده از برخی مواد آرایشی باعث مسدود شدن منافذ پوستی و پیشگیری از تعرق پوست می‌شوند به همین خاطر افزایش گرما و تیره شدن پوست فرد را به دنبال دارند.

استفاده کمتر از فلزات

فلزات گرمای خورشید را جذب می کنند و بهتر است در تابستان در تماس با شما نباشند زیرا باعث گرمتر شدن شما خواهند شد. به عنوان مثال یک عینک فلزی میتواند بسیار داغ شود و شما را کلافه کند!