مقالات آموزشی

زیرپوش نخی با الیاف طبیعی

زیرپوش نخی یا لباس زیر نخی کلمات آشنایی هستند که حتما آن را اکنون شنیده اید. در واقع تمام البسه از تخ (تار و پود) ساخته شده اند. اما در اصطلاح عامیانه در ایران به لباس تولید شده از نخ و الیاف پنبه نخی گفته می شود.

چرا زیرپوش با الیاف نخی؟

پارچه های نخی یا همان پارچه های با الیاف پنبه ای، حرارت بدن را به آسانی به بیرون منتقل می کند. در نتیجه زیرپوش با الیاف طبیعی خنک است. شست و شو و لکه گیری پارچه های نخی به راحتی انجام می شود. لباس نخی کمترین حساسیت را برای پوست ایجاد کرده و دوست پوست می باشد. این لباس ها نم را داخل خود نگه نمی دارند و آن را بخار می کنند.

پارچه های نخی در کنار مزایای بسیار معایبی هم دارند. مثلا خیلی دیر خشک می شوند. خیلی بد اتو می گیرند و خیلی راحت چروک می شوند. با توجه به کیفیت پارچه آبرفت دارند (کم یا زیاد). در مقابل نور خورشید متمایل به زرد شدن می شوند. مثلا اگر در هوای گرم مدت زیادی رانندگی کنید پریدگی رنگ قسمت های دست و بازو را متوجه می شوید. این پریدگی رنگ ماندگار است و با شستشو رفع نمی شود.

مزایای زیرپوش با الیاف طبیعی

با توجه با مزایای پارچه های نخی برای یک زیرپوش پارچه نخی یک انتخاب بسیار خوب می باشد. چون زیرپوش نه به اتو نیاز دارد و نه در معرض آفتاب و گرمای شدید قرار می گیرد که خراب شود.در عوض زیرپوش نخی کمترین حساسیت را ایجاد می کند. بسیار نرم است و معمولا با اکثر پوستها سازگار می باشد. باعث دفع عرق می شود و نسبت به پارچه های نایلونی بوی بد بدن را خیلی دیر تر به خود می گیرد. در تابستان باعث بخار شدن رطوبت بدن در هوا می شوند و شما را خنک می کنند.

بهترین پارچه برای لباس مختلف

برای رفع معایب پارچه های نخی پارچه ها از ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی تولید می شوند. در واقع بهترین پارچه برای لباس های رویی مانند پیراهن و مانتو پارچه های با الیاف ۳۰ درصد مواد و ۶۰ درصد پنبه هستند. اما برای لباس های زیر قطعا الیاف کاملا پنبه بهتر هستند.

تشخیص پارچه پنبه ای از پلی استر

ترکیب الیاف تشخیص پارچه با صد در صد الیاف پنبه ای را برای افراد بسیار مشکل کرده است. امروز میخواهیم روش تشخیص یک لباس با الیاف صد در صد طبیعی را برای شما آموزش دهیم. این آموزش به شما کمک خواهد کرد تا به راحتی زیرپوش و یا هرگونه پوشاک را برای طبیعی بودن الیاف آن مورد بررسی قرار دهید.

رادکاور تولید کننده زیرپوش ضد عرق با الیاق ۱۰۰٪ طبیعی می باشد. نوشتن این مقاله نشان از اعتماد به نفس بالا و اطمینان از کیفیت پارچه استفاده شده می باشد. با ما همراه باشید…

https://radkawear.com

تشخیص تجربی جنس پارچه

در واقع تشخیص جنس لباس یک کار کاملا تجربی است. با دست کشیدن و لمس پارچه می توان به مواد مصنوعی (پلی استر) و یا پنبه بودن و یا مخلوط آن پی برد. پارچه های پلی استر لیزتر هستند و رنگ براق تری دارند. گاهی در پارچه های مخلوط درصد کم پلی استر قابل تشخیص نیست. در این حالت پارچه ای که احتمال می دهید نخ باشد آن را مچاله کنید. اگر چروک نشود احتمال زیاد مقداری مواد ترکیبی دارد.

آزمایش سوختن جنس پارچه

ممکن است همه تجربه کافی برای تشخیص راحت جنس پارچه با لمس کردن نداشته باشند. آزمایش سوختن نخ یک آزمایش بسیار ساده و کار آمد است. برای این منظور چند رشته از نخ را از پارچه جدا کرده و بسوزانید. اگر مانند مشما جمع شد و دود آن سیاه بود که از الیاف مصنوعی است. ولی اگر بدون جمع شدن سوخت و پودر شد و دود سفید داشت و تقریبا چیزی از آن باقی نماند آن پارچه نخی می باشد. البته بعضی از پارچه ها مخلوطی از پنبه و الیاف مصنوعی هستند. این دست پارچه ها باید با تعداد بیشتری تار نخ آنها را تشخیص داد.

نکات شستشو و نگهداری لباس های پنبه ای

  • لباس پنبه ای را با آب سرد بشورید و هرگز دمای آب را بیشتر از ۳۰ درجه نگذارید.
  • بهتر است ابتدا آنها را تنها بشورید.
  • چه در شست و شو با دست و چه با ماشین لباسشویی پودر را مستقیم به پارچه نزنید. مثلا پودر را در یک استکان با آب مخلوط کرده و خوب هم بزنید. بعد از چند دقیقه برای شست از ان استفاده کنید. این بسیار در یکنواخت شسته شدن لباس موثر است.
  • پودرهای آنزیم دار مانند وایتکس عمل می کنند بهتر است استفاده نکنید.
  • در موقع شست با ماشین لباسشویی درجه آب را روی سرد و جنس پارچه را کتان و یا سیستم شتشو با دست را انتخاب نمایید.
  • اگر با دست لباس را می شورید با ملایمت بشورید و به لباس را چنگ نزنید. صبر کنید محلول کار خود را انجام بدهد.
  • بعد از شستن داخل خشک کن نیندازید که به شدت عمر لباستان را کم میکند.
  • بعد از شست هرگز برای آبگیری لباس را نچلانید که باعث کهنه شدن آن می شود.
  • بعد از شستن لباس را دو یا سه بار بتکانید و سپس آویزان کنید.
  • بهتر است آن را در جلوی آفتاب خشک نکنید و در سایه آویزان کنید.

چطور لباس نخی را اتو کنیم ؟

همینطور که در بالا گفتیم خاصیت پارچه های نخی این است که سخت اتو می گیرند. بعد از اتو شدن به سرعت از حالت اتو کاری شده خارج شده و چروک می شوند. به خصوص در محل اتصالات مفاصل بدن و نیز در قسمت کمر. مثلا وقتی پیراهن نخی را در شلوار قرار می دهید. این موضوع برای بعضی افراد مخصوصا برای کسانی که مشاغل رسمی دارند استفاده از آن را دشوار میکند.

لباسهای نخی را حتما باید به صورت مرطوب اتو کنیم. خشک بودن لباس هم اتوگیری پارچه سخت و زمانبر می شود و هم به پارچه آسیب می رساند. برای اتو کاری به آب بیشتری نسبت به پارچه های دیگر  نیاز داریم. حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه قبل از اتو کاری پارچه را با آب پاش خیس می کنیم. اینکار باعث می شود که نم به داخل تار و پود پارچه برود و ما انرا خشک اتو نکنیم. و در  ضمن به درجه اتو دقت کنید و درجه آن را باید ملایمتر و پایینتر از پارچه های دیگر قرار داد.

آبرفت لباس پنبه ای

اگر پارچه ما صد در صد نخی باشد. هر چه تار و پود آن بیشتر بسته باشد و یا به هم  نزدیک باشد ابرفت آن کمتر است. مثلا در پارچه های بی کیفیت وقتی پارچه را با آب می شوریم تار و پود به هم نزدیک شده و مثلا قد یک شلوار از ۱۰۵ سانت به ۹۳ سانت می رسد. ولی در پارچه با تار و پود بسته ممکن است در نهایت ۲ سانتیمتر آبرفت داشته باشد.